روزانه نویسی

اتفاقات روزانه من

روزانه نویسی

اتفاقات روزانه من

🌎 هانتر: درگیر کردن کشور های منطقه در گفتگو های هسته ای ایران، استقبال از شکست است

✍️ شیرین هانتر
🔹 اندیشکده کوئینسی
🔹Responsible Statecraft

🌿 ۱): اگر آمریکا و شرکای اروپایی‌اش، به راهی که امانوئل مکرون به آن اشاره کرد و خواسته عربستان، امارات و اسراییل است، برود، باید مطمئن باشند که ایران به چیزی تن نخـواهد داد. در واقـع چنین مسیـری، بی گمـان از احیای برجـام و پایبندی کامـل به شروط آن جلوگیری خواهد کرد و محتمل ترین پیامـد آن هم، لغو همکاری کامل ایران با سازمان بین المللی انرژی هسته ای است.

🌿 ۲): انتظار این که ایران مشارکت هر کشوری از منطقه در گفتگوهای هسته ای را بپذیرد، غیر واقع بینانه است. نخست، ایران پیش از این گفـته کـه برجـام را یک توافـقِ انجام یافته می داند کـه نمیتوان درباره آن دوباره گفتگو کـرد. دوم اینکه حتی اگر ایران گفتگـوی دوباره بر سـر برخی جنبه های این توافق را بپذیرد نیز، مشارکت رقبای منطقه ای اش در این گفتگو را نخواهد پذیرفت.

🌿 ۳): رقبای منطقـه ای ایران، دیر زمانی است کـه خواهان انزوای این کشور هستند و تحـریم ها در این مسیر به آنها یاری رساند چـرا کـه ایران را به کشوری بدون جذابیت برای سرمـایه گـذاری تبدیل کرد. انزوای ایران، سـود اعـراب خلیـج فارس از جمله امارات دوبی را به همراه آورد.

🌿 ۴):بازسازی تدریجی روابـط بین المللی ایران، همچنین نفوذ رقبای منطقه ای اش به عنوان بازیگران عمده در صحنه بین المللی را کمـرنگ می کند. ایران با منابع سرشار انرژی ونیروی آموزش دیده اش و نیز دیگر امتیازاتی که دارد، چنانچه دوباره با اقتصاد جهانی درهم بافته شود، اهرم های آمریکا و اروپا بر عـربستان سعودی و امارات را هم تقویت خواهد کرد.

🌿 ۵): آمریکا باید به جای آن، کشور های خلیج فارس را ترغیب کند تا در گفتگوهای مستقیم با ایران وارد شوند، همان طـور کـه اخیرا توسط وزیر خـارجه قطر پیشنهاد شد. گزارشهایی هست که کویت و عمان هم در تلاش برای میانجیگری میان ریاض وتهران هستند.اگر سعودیها احساس کنند که می توانند برجام را به گروگان بگیرند، از پذیرش این تلاش ها، رویگردان می شوند.

 ۶): یک تدبیر امنیتی پایدارتر برای خلیج فارس، نیازمند نوعی تعامل ونظارت بین المللی است. این خواسته ایران که کشورهای فرامنطقه ای از گفت وگوهای منطقه ای کناربمانند،واقع بینانه نیست.البته شاه ایران هم،دستکم درسطح شعـار،همین موضع را داشت. با این همه،پیش از آنکه چنین تدابیری شکل گیرد، ترغیب به گفت وگوهای مستقیم در خلیج فارس، به کاهش تنش ها میـان ایران و کشور های عربی یاری می کند و نیز به ثبات عراق هم، از گذر کاهش رقابت های منطقه ای یاری خواهد رساند.

🌿 ۷):بهترین راهبرد برای نجات واحتمـالا بهینه کردن برجام،بازگشت سریع واشنگتن به توافق همزمان با بازگشت ایران به تعهداتش است همانطـور کـه تهران آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده است.

🌿 ۸): گام های واقع بینانه و جدی، بهترین راه برای کاهش تنش های منطقه ای و پرهیز از منازعه های مصیبت بار است.
t.

  • Erfan Namvar

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی